Tuesday, July 6, 2010

KuAcI



KuAcI

ku kembali semula ke tempat asalku, setelah seminggu di rantau orang.. buat aku yang suka merantau, kali ini lain sedikit kerana ini adalah suatu pengalaman yang baru dan mengasikkan.. harus ku tempuh seorang diri.. bayangkanlah anda di rantau orang seoarang diri tanpa ada pengalaman hidup di situ.. pastilah ia suatu yang sangat tak terdugakan.. seperti tebuan yang masuk rumah yang berkelipan lampunya.. huh! hembusan nafas lega bila semuanya berjalan lancar.. perjalanan 6 jam memang memenatkan.. tapi bagiku itu suatu kepuasan.. banyak pengalaman dan pemandangan yang betul-betul mengujakan aku.. dalam perjalanan sahaja sudah banyak yang aku simpan sebagai memori abadi, apalagi bila tiba di sana.. tak sabar rasanya.. membuak-buak rasa di dada.. ingat pula lagu sudirman "balik Kampung.." di sana mataku hanya terpandang kepada satu situasi yang sangat berlainan dengan pandanganku.. pelbagai perasaan bermain-main di fikiranku.. rasa dunia ini luas sangat.. rasa diri bertuah sangat.. selama di sana, pengalaman dan kenangan ku lakar bersama.. indahnya.. rasa kasih sayang yang melimpah ruah.. alang-alang ku kata.. ku bersyukur... bersyukur pada rasa ini.. ringkas tapi padat.. ku lihat semua di situ bagai memukau mataku.. memberikan aku kecemburuan melihat mereka.. namun bukan ku kesal hidupku yang ini, namun aku cuma iri hati sahaja.. tak salahkan.. ?? biar saja itu beri aku jalan.. satu pedoman.. aku anak rantau, makan makana orang.. makanan? jangan cakap, sedap... sedap.. sedap.. tidak tahu la sebabnya.. mungkin rasa baru atau memang sedap.. aduh.. tapun-tapun.. rindu masakan itu.. apa? aku sahaja yang tahu.. rasa tu aku simpan kat mana ya? hahaha.. dalam jiwa lah.. bisa aja tuh.. dalam kegembiraan di sana.. satu yang ku ingat adalah kuaci.. KUACI? kenapa, sebab ia menyimpan seribu satu kandungan tersirat dan tersurat.. kuaci jak bha tu.. jangan ko joe.. sampai kini pun masih tak terkacaukan.. masih tak dimakan pun.. kerja gila tapi apa nak dikata kalau memang itulah kenangan yang ada.. simpan selamanya.. tak ada tarikh luput punya lah.. mmmm.. masa di sana dulu, tiap hari makan kuaci.. pagi, tengahari, sore dan malam mesti ada aktiviti.. best la.. kuaci tu memang tak lepas.. masa belek2 barang2 kat rumah hari tu, nampak plak kuaci tu.. rindu lah pula, sebak rasa di dada ni.. mmmmmm... harapan jiwa ni dapat ke sana lagi, banyak yang belum ku serap di sana.. rindu ni adakah pada siapa? haha.. mandi sungai... memalukan bagi aku yang kurang bisa berenang.. kaku lagi.. tapi tak apa, belajar berenang pas ni.. aku nak join main cicit bha.. seminggu tu rasa singkat sahaja.. tik tak tik tak jam berdetik, dah seminggu berlalu, pedih pula rasa jiwa ni.. 6 jam perjalanan bermula lagi.. memang banyak lagi pengalaman di sana, tapi biar aku sahaja yang tahu.. yang selebihnya ni, biar di simpan sebagai kenangan abadi yang terkunci.. harap kuaci tu bertahan selamanya.. next time ke sana aku akan bawa lagi seribu stu kisah indah.. selamat tinggal... kuaci! sabar.. jangan makan..

0 comments:

Post a Comment